suara rakyat suara keramat

suara rakyat suara keramat
Kerajaan sepatutnya takut kepada rakyat. Bukan rakyat yang takut kepada kerajaan

Wednesday, September 18, 2013

Zahid Hamidi,Hot..Hot..Chicken Shit!

Bila kita kata "hangat-hangat taik ayam"..melompat Zahid Hamidi.Apa cerita bila dia yang cakap berdegar-degar (sampai terkeluar taik) nak buat operasi besar-besaran mencari pendatang tanpa izin (pati) selepas hari raya puasa yang lalu? Setelah dibuat sedikit 'research', memang pihak berkuasa ada buat, tapi tiga hari saja.. KahKahKah, bila gurkah-gurkah di'port' menge'check' statistic tangkapan, cuma 3957 pati yang Berjaya ditangkap daripada 1.3 lebih juta yang dok ada. Hari ini benda tu senyap terus (tak boleh salah Zahid juga sebab dia sekarang dok sibuk berkempen untuk pemilihan agung umno nanti,jadi dia mesti lah dia cukup sibuk).

Akibatnya, kelibat warga asing boleh dilihat di mana-mana terutamanya di kawasan berhampiran industri.

Yang mengharukan, ada pula kumpulan warga asing yang lagak lebih daripada penduduk tempatan dan berani membina penempatan kelompok mereka seolah-olah mereka yang berkuasa di situ sehingga mampu membuka deret perniagaan sendiri.

Kemasukan warga asing (tanpa izin atau yang di izin) atau pekerja asing ini  dilihat memang sudah tidak terkawal. Kalau pergi ke kawasan Juru, atau Taman Pelangi mereka ini kelihatan lebih ramai dari penduduk tempatan. Kalau di Taman Pelangi itu jumlah di pekerja asing ini telah menyebabkan penduduk tempatan tenggelam. Mereka (warga asing) ini menguasai perniagaan, kemudahan awam, kemudahan rekreasi, Jemaah surau disana juga dikuasai mereka dan mereka kelihatan di mana-mana saja.

Undang-undang seolah-olah tidak wujud di kawasan-kawasan di mana ramai warga asing dan seolah-olah mereka pula yang menguasai kawasan tertentu. Gurkah-gurkah melihat ini adalah kegagalan pihak berkuasa tempatan (PBT),  polis, Jabatan Imigresen dan pihak terbabit untuk mengambil tindakan.

Ada juga perkara-perkara yang tidak boleh dilakukan oleh penduduk tempatan boleh dilakukan oleh warga asing tanpa tindakan pihak berkuasa. Contohnya membuat tambahan kepada rumah yang mereka sewa hingga mengganggu kawasan jalan raya atau melangkaui kawasan yang tidak sepatutnya tanpa kelulusan pelan. Mereka lakukan sesuka hati.

Ada yang menjadikan rumah mereka kedai atau warung makan hingga menyebabkan sampah dibuang sesuka hati atau menyebabkan bunyi bising kepada jiran-jiran. Ada juga penduduk tempatan yang cuba menegur, akhirnya mereka pula diugut oleh warga asing ini.

Kerajaan negeri tidak ada kuasa untuk kawal kemasukan warga asing. Ia kuasa undang-undang pada Kerajaan Pusat, Jabatan Imigresen di bawah Kerajaan Pusat. Di negara kita ini di lihat amat senang bagi pelawat untuk masuk ke Malaysia.

Cuba laa pergi Amerika Syarikat dan United Kingdom tengok, setiap pelawat akan ditanya kenapa hendak memasuki negara itu, kena tunjuk bukti ada duit yang mencukupi malah ada yang diperlukan mempunyai tiket balik. Di Malaysia 'boleh land' ini, kita lihat ramai pelawat atau datang dengan visa pelajar tetapi menjalankan perniagaan seperti menjaja atau aktiviti-aktiviti lain ada lah perkara biasa.

Akhir kalam..pergi mamposs lah !!!

dollah yankee -
Di Gombak,Kuala Lumpur siap buka sekolah Somalia..

3 comments:

  1. apa pun bila sampai tahap tak terkawal alamat nak mai bala la tu

    ReplyDelete
  2. kat cowkit tu melambak2 indon. Kat pasar borong selangor dan selayang melambak2 mynmar, kemboja & bangla jual ikan. kat mana ada kontrek buat rumah & bangunan, kat situ melambak indon dan bangla.

    klu betol nak angkut, memang tak cukup penjara nak bubuh.

    ReplyDelete
  3. Kalau mcm ni punya sikap UMNO haramjadah ni terhadap PATI...saya cadangkan kita bagi satu negeri khas untuk PATI tinggal dan memerintah sendiri....Kita bagi Perlis kut..senang sikit sebab size dia kecik! Rakyat Perlis diminta berpindah ke negeri lain dan rumah2 dikosongkan untuk PATI. Senang UMNO haramjadah ni nak pau RM10 satu kepala!!

    ReplyDelete