suara rakyat suara keramat

suara rakyat suara keramat
Kerajaan sepatutnya takut kepada rakyat. Bukan rakyat yang takut kepada kerajaan

Monday, June 25, 2012

Si-cantik manis ini nak kena buang kerja?


apa kah si-cantik manis ini akan kena buang kerja?


Apa lah malang nya nasib pekerja-pekerja di Malaysia Airlines, dan bagaimana lah mangkuk ini telah dipilih olih pekerja-pekerja MAS untuk mengepalai kesatuan pekerja mereka, sebabnya gurkah-gurkah politik di'port' nampak yang dia ini seorang yang cukup bangang bila dia bagi statement kata "Cuti tanpa gaji selama 12 hingga 24 bulan yang ditawarkan kepada pekerja-pekerja MAS adalah satu langkah yang cukup bijak dan tepat".
Kah..Kah..Kah..

Bila gurkah-gurkah politik di'port' melihat kepada kenyataan nya itu maka gurkah-gurkah ini telah membuat kesimpulan bahawa jawapan kepada kenapa MAS sentiasa 'operate on loss account'? ianya ada lah disebabkan MAS mempunyai pegawai-pegawai yang 'ber-otak udang' macam dia ni.

Tetapi apabila tawaran untuk mengambil cuti secara sukarela itu telah tidak mendapat sambutan daripada pekerja-pekerja MAS, setelah pegawai-pegawai (yang tidur sayup dan bangun awai) itu sudah tidak ada jalan lain lagi bagi menyelamatkan kantung MAS yang sudah kekeringan itu, maka tiada jalan kecuali terpaksa di-buang saja pekerja-pekerja MAS yang didapati berlebihan ini.


"...Ketua pegawai eksekutif Malaysia Airlines (MAS) Ahmad Jauhari Yahya berkata syarikat itu tidak menolak kemungkinan untuk mengurangkan tenaga kerjanya dalam rancangan untuk meningkatkan pulangan secara agresif, selepas mencatat kerugian bersih RM2.5 bilion tahun lalu.
Katanya, tindakan tersebut merupakan antara langkah terakhir.
"Kos tenaga kerja adalah satu perkara yang kita perlu tangani pada masa ini. Untuk jangka masa panjang, kita perlu tanganinya..."  anda boleh sambung baca cerita MAS nak buang pekerjanya itu 

dollah yankee -
Pekerja-pekerja MAS yang banyak 'mengulat' tu nampak gayanya kena berjaga-jaga lah bermula
 dari sekarang



3 comments:

  1. pekerja-pekerja tu gaji hanya seribu dua je ... kalau buang pun tak menguntungkan mas .... pegawai-pegawai besar yang bergaji puluhan ribu tu patut dibuang ... gaji besar, kerja tak seberapa ... baru boleh kurangkan kos ... baru boleh untung ...!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. aku duit x bnyk mana... takat nk bela sorg lagi tu buleh la rasanyer... haha...

    ReplyDelete
  3. penasihat tu pun sama gak.... takde pun takpe... nasihat apa klau sampai bangkrap.. elaun puluh ribu... keja stkt bagi nasihat je

    ReplyDelete