suara rakyat suara keramat

suara rakyat suara keramat
Kerajaan sepatutnya takut kepada rakyat. Bukan rakyat yang takut kepada kerajaan

Sunday, November 13, 2011

Kote Najib lebih besar dan panjang dari Anwar??

Najib lebih di-sukai daripada Anwar?? Eh.. ia ke ni?? Gurkah-gurkah politik di'port' pula kata yang 'poll' itu telah di'spin' 360 darjah demi nak bodek (lebih baik isap kote diadan nak 'jek' Rosmah dan Najib. Mari kita lihat apa pula kata Jonsey seorang kolumnis berita portal dan juga apa kata gurkah-gurkah politik di'port' yang hari-hari memaki Najib.

Di-mana saja dan apa saja yang di baca, semuanya menunjukan yang negara kita hari-hari dan sentiasa hilang duit. TNB laa..MAS laa..yang itu laa..yang ini laa..dan yang terbaru ialah cerita lembu Sahrizat dan NFC, tu belum lagi kira kementerian kementerian yang suka-suka hati (pak tiri laki mak depa) telah membelanjakan dua, tiga kali ganda melebihi daripada wang yang telah diperuntukan @ bajet kepada mereka tanpa kelulusan dari Kementerian Kewangan.

Bukan sedikit wang kita (public funds) yang telah hilang dan yang telah di-curi, bukan ribu-ribu, bukan puluh ribu, bukan ratus ribu yang telah terlebih belanja secara membabi buta, tetapi beratus-ratus juta ringgit !

Gurkah-gurkah sangka dan ingatkan yang mereka telah membeli laptop dan teropong dan lain-lain lagi peralatan itu dalam nilai matawang Thai Bath atau Rupiah Indonesia atau India Rupees, tetapi rupa-rupanya harga itu semua dalam Ringgit Malaysia, dalam RM beb!

Bila dah heboh, bila dah kecoh, macam biasalah jawapan-jawapan dari pihak-pihak kementerian yang terlibat itu..."kita akan siasat, kita akan tengok dan kita tidak akan duduk diam kalau ada elemen-elemen yang telah di salah guna dalam perkara ini".

Nak siasat?? Nak tengok?? Nak siasat nak tengok apa??... kepala butuh??! 

Kepala Ketua Audit Negara telah di-pijak pijak dan ditendang-tendang bila jawapan dan respon mereka terhadap laporan AG itu menunjukan yang seolah-olah laporan dari Ketua Audit Negara itu lalai dan membuat tuduhan-tuduhan yang melulu dan tidak berasas dalam perkara telah salah guna wang kita, wang publik.

Kita semua juga patut tanya lagi pak-pak menteri-menteri yang berkenaan...mana dia pegawai-pegawai yang di tugaskan untuk menyamar menjadi penumpang-penumpang bas bagi melihat bas-bas ekpress yang tak selamat atas jalan dan menangkap pemandu-pemandu bas ekpress yang melakukan kesalahan?? Apa dah jadi dengan koridor-koridor yang di lancarkan olih Pak Dollah kaki tidor merangkap Pak Mentua  KJ?? 
Mana perginya cikgu-cikgu bahasa inggeris kita yang ada sehingga memaksa kita mahu mengimpot cikgu-cikgu 'orang putih' masuk?? Berapa banyak wang kita telah lesap,telah di-songlap dan telah habis dalam pekara-pekara ini??

Soalan dari gurkah-gurkah sebelum PRU-13 (sebab lepas PRU-13 nanti Najib dah tentu dah mamposs..)...ke mana Najib nak bawa kita semua pergi?? (Zimbabwe?Timur Leste?Kambodia?Myanmar?Ke mana hala tuju Najib?? (Ke Perancis??Ke Mongolia?? kahkahkah)

Rakyat bukan mahu banggunan 100 tingkat atau shopping-shopping komplek yang canggih, rakyat juga tak mahu kita hantar orang untuk naik dan berjalan atas bulan untuk melakukan kajian dan penyelidikan 'kepala toya', apa yang rakyat mahu ialah jangan salah guna wang mereka, apa yang rakyat mahu ialah ambil tindakan kepada pak-pak menteri yang terlibat dalam merompak wang rakyat ini, ambil tindakan terhadap adik beradik, anak beranak pak-pak menteri ini yang tak pernah mahu paham apa itu konflik 'of interest' dan apa itu wang rakyat ('public funds').

Bagi wang sebanyak 500 ringgit kepada setiap keluarga yang berpendapatan 3000 ringgit ke bawah (rakyat dapat 500 ringgit,pak menteri anak beranak adik beradik dapat 500 ribu ringgit), bagi 100 ringgit dekat setiap pelajar sekolah tak kira yang kaya atau miskin, buka kedai runcit 1Malaysia dan makan tengahari dengan harga 4 ringgit di restoran 1malaysia bukan lah caranya untuk menutup mulut rakyat dari berkata-kata dan memaki hamun Najib dan kerajaan.

Yang pastinya ialah PRU-13  yang akan datang nanti akan menjadi satu pilihanraya yang tak akan di-lupakan dan akan tercatit sebagai satu lipatan sejarah dalam negara kita..Kah..Kah..Kah..

dollah yankee -
Lu orang pikir laa sendiri...

No comments:

Post a Comment