suara rakyat suara keramat

suara rakyat suara keramat
Kerajaan sepatutnya takut kepada rakyat. Bukan rakyat yang takut kepada kerajaan

Thursday, November 18, 2010

Masalah pembantu rumah tak reti bahasa

dia ini pun pembantu rumah juga, tetapi pembantu rumah yang telampau ... kah..kah..kah..
Ingat kan bila kerajaan kita telah menggantikan pembantu-pembantu rumah warga Indonesia dengan pembantu-pembantu rumah warga Kampuchea selepas kerajaan mereka(indonesia) membekukan penghantarannya akibat ketidakpuasan hati selepas banyak insiden, kita pun rasa selesai lah masalah ini, tetapi sudah timbul benda lain pula iaitu masalah bahasa.

Gurkah-gurkah politik di'port' yang ada 'hire' maid dari Cambodia ini terpaksa menggunakan bahasa isyarat untuk berhubung dalam memberi arahan kerja. Gurkah ini kata 'maid' itu satu patah perkataan 'English' pun haram tak tau.

Gurkah ini berkata dia terpaksa memberikan kelas bahasa inggeris yang 'simple' seperti mengajar nama-nama buah dan sayur-sayuran dan lain-lain. Yang lawak sekali bila dia pun kena belajar sedikit sebanyak bahasa cambodia untuk mengetahui beberapa perkataan yang ada sangkut paut dengan dapur bagi memudahkan 'communications' beliau dengan pembantu rumah Kampuchea itu. Kalau tidak bila kita suruh buat sesuatu dia akan angguk tetapi lain yang dibuatnya.

Gurkah ini juga bercerita bagaimana pembantu rumahnya warga Cambodia ini datang dari 'ulu banat' mana pun tak taulah, sebab mula-mula datang dulu pagi-pagi dia tak pernah mandi dan nak buka pili air pun dia tak reti.

Keluarga gurkah ini terpaksa banyak bersabar kerana hampir semua benda didalam rumah itu terlalu baru bagi 'maids' ini, tetapi dia dapati yang pembantu rumah Cambodia ini seorang yang cerdik dan cepat belajar.

Entah macam mana nasib gurkah ini ada sedikit baik bila seorang sahabat telah menghadiahkan satu kamus English - Khmer untuk memudahkan lagi masalah 'communications' gurkah politik ini.


dollah yankee -
Kalau dapat pembantu rumah yang terlampau pun leceh juga, boleh bergaduh dengan bini selalu

2 comments:

  1. Salam bro,

    Kalau dapat (maid) macam dalam gambar tu... bidadari pun gua tak pandang... hahaha...

    ReplyDelete
  2. pelik. kenapa tuan rumah x ajar cakap melayu jer. x pasal2 kena jadi teacher. hhhaa

    ReplyDelete