suara rakyat suara keramat

suara rakyat suara keramat
Kerajaan sepatutnya takut kepada rakyat. Bukan rakyat yang takut kepada kerajaan

Sunday, October 17, 2010

Bajet 2011: Untuk orang miskin?? Tarak apaaa..??!!

Sebulan jadi PM, Najib dua tiga kali turun berjalan di tengah bandaraya. Nak tengok sediri keadaan dalam bandaraya konon...kepala bu**h !. Yang kaki 'mum', kaki hisap, kaki jilat pula berdong-dong ikut belakang 'pungkok' Najib, berjalan tengah-tengah panas sampai berpeluh-peluh ketiak.

Kawan punasihat yang bagi idea suruh Najib berjalan dalam bandaraya ni pun gurkah-gurkah politik di'port' kata macam mana "Limau purut tiga serangkai. Buta perut tak ada akai". Cuba la suruh Najib turun berjalan pada jam 3, 4 pagi, jangan pula panggil kaki-kaki 'mum', kaki-kaki jilat tadi ikut sekali belakang 'pungkok' dia, baru lah dia sendiri boleh tengok dengan mata dia berapa banyak rakyat yang tak ada rumah, yang tidor di tepi-tepi jalan, yang tidor di kaki-kaki lima kedai didalam bandaraya yang DIA NAK NAIKAN BANGGUNAN 100 TINGKAT. Baru dia tau berapa banyak rakyat yang tak ada makan.

Sejak merdeka dan sejak berpuluh belanjawan atau bajet yang dibentangkan, jurang perbezaan antara yang miskin dan yang kaya bertambah-tambah ketara. Bila pun mereka sentiasa membohongi kita dengan angka-angka orang miskin yang ada. Sebenarnya mereka ini tak tahu pun dan tak pernah nak serius nak ambil tahu berapa banyak 'exact figure' orang-orang yang miskin sebenarnya yang ada.

Menurut kajian gurkah-gurkah politik di'port', 70% kekayaan negara adalah didalam tangan orang-orang yang tak sampai 30%. Dan yang baki 30% kekayaan itu terpaksa berebut-rebut antara satu dengan lain oleh kita yang dalam kumpulan 70% orang. Maka teringat lah akan kata-kata dari sahabat lama yang dah lama M.I.A (mssing in action) http://satublogtotal.blogspot.com 1 billion makan 2 orang, 1 million makan 1000 orang.

Tukar Tiub memang tak salah bila dia selalu kata kerajaan yang memerintah kena tengok pada orang-orang miskin ini, bukan kena jaga orang-orang yang dah kaya.

Gurkah-gurkah politik di'port' bukan lah busuk hati dekat orang-orang yang dah kaya bertambah kaya ni, cuma mereka dapat rasa yang transformasi dan perancangan ekonomi yan KERAjaan Najib umno/BN ini sedang usahakan ini lebih menguntungkan orang-orang yang dah kaya bukan untuk orang-orang miskin. Polisi mereka lebih kepada yang berkuasa akan terus berkuasa, yang kaya? dah tentulah bertambah-tambah kaya.

Gurkah-gurkah politik di'port' nak tanya, berapa banyak lagi laporan-laporan dari 'Auditors-General' yang diperlukan untuk tengok keadaan ini daa..???


dollah yankee -
Ayuh ! kita letak PR ke Putrajaya, sebab Najib kata 'orang sebelah sana tak boleh harap'

No comments:

Post a Comment