suara rakyat suara keramat

suara rakyat suara keramat
Kerajaan sepatutnya takut kepada rakyat. Bukan rakyat yang takut kepada kerajaan

Sunday, July 25, 2010

Gila jersi bola sepak
















KUALA LUMPUR (AFP) – Muslims must not wear the famous Manchester United red jersey because of the "devil" emblem on its team crest, Malaysian clerics said Wednesday.
Manchester United and the rest of the English Premier League are massively popular in Muslim-majority Malaysia and the rest of the Asian region, but conservative religious scholars said the jersey is un-Islamic.

Also off limits are the shirts of teams including Brazil, Portugal, Barcelona, Serbia and Norway, all of which carry images of the cross on their team emblems.

Kegilaan memakai jersi di Malaysia jelas terserlah. Sebagai orang islam mereka sepatutnya tahu dan faham jersi yang bagaimana yang sesuai dan tidak sesuai dipakai.

Biarpun gurkah-gurkah politik di'port' memegang prinsip 'sendiri buat,sendiri tanggung' dan 'kubur masing-masing' namun gurkah-gurkah politik ini tetap bependapat yang sebagai orang-orang islam, sebagai orang islam kita patut tegur menegur dan mereka tidak sepatutnya memakai baju atau jersi yang mempunyai imej-imej seperti imej setan, imej arak, imej tengkorak atau alkohol dan imej-imej yang mempunyai lambang-lambang salib.

Kontroversi kini menyelubungi ramai peminat-peminat yang fanatik dengan pasukan Manchester United yang kita semua tahu lambang kelab mereka jelas memaparkan imej setan. Dan jersi-jersi ini jelas sekali ianya dipakai oleh ramai orang-orang islam yang merupakan peminat-peminat MU.

Tak kan lah nak pakai benda-benda merepet macam ni pun kita perlukan fatwa dari ulamak kot? Sendiri mau ingat lahh...

Sehubungan dengan itu, gurkah-gurkah politik di'port' yang semuanya merupakan kaki bola (tahun 70an dan 80an laa...), telah menasihatkan orang-orang islam agar gunakan cara lain kalau nak sokong kelab-kelab pujaan mereka daripada memakai jersi-jersi yang jelas ada imej-imej setan,arak dan salib.

Biarpun jersi-jersi yang ada lambang-lambang yang dinyatakan tadi berlambak-berlambak dipasaran dan tidak sesuai untuk orang-orang islam memakainya, namun gurkah-gurkah politik di'port' kata ia tidak semestinya diharamkan penjualannya.



dollah yankee -
Kalau di-Arab Saudi, peminat bola tak gaduh pun nak pakai jersi masa tengok bola.Semua pakai jubah.

2 comments:

  1. kalau stakat merah kuning tu pakai je jersi Selangor. Sama je kan? hehehehe

    Bola malaysia sendiri tak tau nak jadi apa, napa pula nak agungkan bola luar negeri? Fanatik tak bertempat. tak paham aku.

    IKYS di Tendang Terajang

    ReplyDelete
  2. Wow, smart ah jersi bola sepak Selangor tahun ni.. nak kena grab cepat nih!

    ReplyDelete