suara rakyat suara keramat

suara rakyat suara keramat
Kerajaan sepatutnya takut kepada rakyat. Bukan rakyat yang takut kepada kerajaan

Wednesday, June 30, 2010

Meluat tak apa lagi,tapi kalau dah benci??!!



Terkejut bila dapat cerita dari gurkah-gurkah politik di'port' yang turun mendengar luahan hati dan perasaan tidak puas hati rakyat di Speaker's Square, di Padang Kota Lama ahad lepas.


Percubaan dua wakil dari Parti Gerakan yang ingin mencuba menggunakan platfom speaker's square ini untuk bercakap pada hari itu telah mendatangkan padah. Memandangkan pendengar dan penonton yang selalu ada disana pada tiap hari ahad petang dan rabu petang itu terdiri dari berbagai bangsa, maka dua orang dari Parti Gerakan ini telah bercakap secara serentak dengan dwi bahasa. Seorang bercakap dalam bahasa inggeris kemudian akan di-terjemahkan pula oleh seorang lagi dalam bahasa melayu.


Selalunya pendengar dan 'spectators' ini cukup sporting bila mendengar siapa saja bercakap dengan memberi semangat dan bertepuk tangan. Tetapi lain pula ceritanya bila dua orang mangkuk ini berucap yang mana intipati mereka lebih banyak mengutuk dan meng'kondem' Lim Guan Eng dan kerajaan Pakatan Rakyat dengan mengapi-apikan perasaan penonton ini bila mereka berkata yang pentadbiran Guan Eng tidak adil dimana dia hanya menjaga lebih banyak kaum melayu dari kaum cina dengan memperuntukan 25 juta ringgit kepada kaum bumiputra pulau pinang manakala bukan bumiputa hanya mendapat 8 juta ringgit kedalam tabung kebajikan. Akibat tak tahan dengan sikap mereka berdua ini maka penonton-penonton yang petang itu banyak terdiri dari orang-orang cina pun mula menjerit-jerit dalam bahasa hokkien dengan berkata "tipu .. tipu, bohong .. bohong..!", ada yang menjerit "woi...sudah laa..!", ada juga yang kata "woi..diam laa.. sudah, kami tak mau dengar lagi!" dan macam-macam lagi perkataan-perkataan yang keluar,"tak ada otak punya orang, tak ada guna", "pergi mati laa.."


Akhirnya setelah sudah tidak tahan dengan sambutan yang di-terima mereka berdua pun menamatkan ucapan mereka dan berlalu pergi, dan semasa berjalan meninggalkan Speaker's Square mereka berdua ini telah di boo dan diejek


Selepas gurkah-gurkah politik di'port' melihat suasana petang itu dengan percubaan wakil dari parti Gerakan ini, maka anda fikir lah sendiri bagaimana kepala otak orang cina di-Penang berfikir bila orang cina Gerakan ini cuba api-apikan orang-orang cina yang lain tentang bangsa melayu, mereka sendiri yang kena gasak, kena maki.



dollah yankee -
Kah..Kah..Kah.. Baru ada akaiii !!, BN/Gerakan boleh laa ucapkan bye-bye pada Pulau Pinang,boleh cuba lagi selepas 3 kali PRU

No comments:

Post a Comment